Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1835 ggr
älskadelukas
2015-10-05, 22:05

Problemkatt

Hej, jag står inför ett väldigt jobbigt beslut och behöver verkligen hjälp av er..

Vi har världens finaste katt, Lukas. Den goaste, fantastiska, underbara och framför allt snällaste ragdoll. För tre år sedan började han att göra sina behov utanför lådan, men höll sig bara till hallen. Vi var hos veterinären för ca 2 och ett halvt år sedan där de konstaterade att hans värden var bra och att han inte hade några problem med njurarna. Det enda de märkte var att han var lite uttorkad och något undernärd, men det har vi fått pli på. Varför han var undernärd kan ha varit för att vi bytte torrfoder i ett första försök till att utvärdera vad som var fel med honom med tanke på kiss och avföringsproblemen.

Efter det så har vi testat på alla möjliga tillvägagångssätt för att få bukt på detta. Bytte olika kattsand, torrforder, köpte felliway, köpt nya lådor, gjort rent dem kontinuerligt, ändrat plats på dem, haft två lådor - tre lådor, pratat med en kattbeteendevetare och utövat hennes tips (vilket jag kommer till snart), vårt sätt att vara i förhållande till Lukas.. ja, you name it.  I snart 3 års tid har vi fått torka upp kiss från golvet i hallen minst en gång per dag men i någon månad har han dock gått på lådan men strax därefter hamnat i samma onda cirkel igen.

Jag pratade med Susanne Hellman Holmström som jag blev tipsat om utav en veterinär. Hon var väldigt förstående och gav Lukas diagnoses "kattpolis". Det innebär att han konstant patrullerar här hemma och revirmarkerar i hallen eftersom att det är där de nya dofterna kommer in, varje gång vi varit ute etc. Det är hans sätt att skydda sitt revir/hem. Alltså är detta något psykiskt.

Hon gav oss tipsen att stänga in honom i ett rum på nätterna för att han skulle bli lugnare och inte behöva patrullera samt att så fort vi ser detta beteende ska försöka avbryta det med hjälp av lek eller liknande.

Detta hjälpte ett tag men återgick sedan till det numera "normala".

Idag när jag kom hem så bröt jag ihop totalt. Lukas hade kissat och bajsat på golvet, det tog jag upp men när jag skulle göra rent lådan såg jag att han hade försökt gå på lådan men kissat utanför. Kisset hade runnit under en möbel som jag fick ta ut innehållet och vände upp och ned på och torka av, då bröt jag ihop. Denna natt har jag inte heller kunna sova eftersom att jag varit stressad över att han ska krafsa i hallen och kissa, det gjorde han och mitt i natten fick jag gå upp och torka upp det.

Nyss så ringde jag till Väsby veterinär för att få tips och råd angående detta och fick ett svar att det egentligen bara finns en utväg, avlivning. Att det är få katter som har detta problem och att det med stor sannolikhet inte går att fixa. Jag blev helt chockad och ledsen, han är ju mitt barn, min ängel. Hon sa även att hon tyckte att jag hade varit stark och snäll under dessa tre år. Hon var pang på men samtidigt kanske hon hade någon sanning i det hon sa, men det nästan vägrar jag att tro på.

Jag skulle bli så oerhört tacksam om jag skulle få något svar på detta, någon slags vägledning. Självklart har jag tänkt på omplacering men samma sak där, vem vill ta emot en problemkatt när detta sitter så pass psykiskt? Hon på Väsby veterinär sa även att kattägare har försökt omplacera men att beteendet ändå hängt med.

Mer förtvivlad kan man inte vara, som sagt tacksam för svar. <3

Annons:
[Isadolls]
2015-10-05, 22:45

Har dom tagit blodprover på honom förutom det som har med njurarna att göra? Har själv haft en perser för många år sedan som gjorde så här(Hona) när dom kollade blodprover, visade sig att hon var sjuk, hade Leukemi…. Värt att prova och se så inte han är sjuk? Han är kastrerad?

[Isadolls]
2015-10-05, 22:48

Min perser gick också ner i vikt och sen upp och sen ner, plus att hennes päls tovade sig och var mjällig i huden….

OberonsMatte
2015-10-06, 10:04

Har du någon låda bredvid ytterdörren?

Hur många lådor,  vilken typ av lådor och vilken sandsort har du i nuläget?

Hur ofta rensar du lådorna?

Har du dörrmatta och skor på golvet i hallen?

Vad rengör du med när han har kissat på golvet?

Är han kastrerad?

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2015-10-06, 10:17

Ett par frågor till: Hur gammal är han och är han ensamkatt? Var det något som hände i hans tillvaro för 3 år sedan som genom stress eller oro  kan ha utlöst beteendet?

Sajtvärd Katter iFokus

älskadelukas
2015-10-06, 10:30

#1  Ja, de tog en del blodprover, minns inte riktigt vad de tog. Men usch vad hemskt med Leukemi och vilken chock att få reda på det. När Lukas var liten så växte han upp med vår förra katt Mark men tyvärr så fick han FIP och på mindre än en vecka så var han förtvinad och fick avlivas. Lukas kan ha smittats av detta corona-virus och kan vara bärare på det just nu, men de blir ju inte sjuka förens det muteras och utvecklas. Så det tror vi inte att det kan vara heller.

Yes, kastrerad sedan väldigt liten. När vi fick honom var han kastrerad..

Tack för svar!

älskadelukas
2015-10-06, 10:46

#3  Hej!

1. Inte just nu, men vi har haft det tidigare. Men han gjorde sina behov utanför den.

2. Vi har två lådor i nuläget. Ena med huv och den andra utan huv. Vi använder oss utav EverClean kattsand.

3. Vi rensar lådorna två gånger per dag.

4. Jajamensan, dörrmatta, skor, jackor och väskor.

5. Vi använder oss utav ättikssprit eller desinfektionsmedel och efter det sprayar vi området med vanligt universal spray.

6. Ja, han är kastrerad sedan han var väldigt liten. Innan vi köpte honom.

Han är 5 och ett halvt och bor här med sin kattkompis Mippy. Vi skaffade Mippy för drygt 3 år sedan för att Lukas skulle få sällskap och vi trodde att han gjorde sina behov på golvet endast för att han saknade vår förra katt som han växte upp med. Tyvärr gick förra katten bort i FIP. Men det verkar som att Mippy och Lukas går bra ihop, det är såklart ganska hårda bus och något fräs kan uppstå. Men det är på bådas villkor känns det som. Mippy är också kastrerad.

Vi bor i lägenhet just nu och det är ganska så lyhört, jag har tänkt på att det kanske kan ha en inverkan på hans beteende och att han blir extra känslig. Vad tror du?

Tack för svar!

Annons:
OberonsMatte
2015-10-06, 10:55

#6 Det jag tror mest på är faktiskt att det har med Mippy att göra. Var det först efter att Mippy flyttat in som Lukas började kissa och bajsa utanför lådorna?

Hur gammal var Mippy när han flyttade in?

Sajtvärd Katter iFokus

Linika
2015-10-06, 16:10

Det där med att han går på lådan men kissar utanför kan hjälpas av att ha en riktigt hög låda. Jag har en katt som (speciellt i hallen) står upp och kissar så jag får ha i alla fall en 40cm hög kant på lådan. hon kissade även utanför lådan mycket förut, men för mig hjälpte det är ställa lådan där hon brukade kissa (precis innanför dörren, 20cm bort mot väggen istället för dörren funkade inte :/)

Asuna
2015-10-06, 16:15

Om du går in på Youtube och söker på "my cat from hell" så kan du se hela avsnitt med beteendevetaren Jackson Galaxy, jag vet att det finns flera avsnitt där kattägare har problem med att de gör sina behov utanför lådan.

Sen undrar jag om det finns flera katter i trappuppgången eftersom han gör sina behov i hallen. Min ena katt började helt plötsligt för några år sedan att kissa på balkongen och det var inte förrän jag pratade med grannen och fick veta att hon skaffat katt som jag fattade varför. med min kille så löste det sig dock av att jag satte ut en toalett på balkongen.

älskadelukas
2015-10-06, 17:35

#7 Jag har alltid trott att det skedde innan Mippy kom till familjen, men pratade nyss med min sambo och han säger att det hände efter att vi skaffade honom. När jag pratade med Susanne, beteendevetaren, så trodde hon inte att det berodde på Mippy eftersom att de ändå stryker sig mot varandra och att han tvättar Lukas. De "busar" ganska friskt med varandra och Lukas fräser till ibland. Mippy var kanske 3 månader när han flyttade in och vi kastrerade honom direkt. Men det märks att Mippy är lite av en alfa i hemmet.

Annars så känns det som att Mippy ser efter Lukas, speciellt när Lukas varit på lådan så kommer Mippy och gömmer kisset/bajset efter honom. Men som sagt, jag har ingen aning..

älskadelukas
2015-10-06, 17:38

#8 Okej, så du har också haft det problemet. Löste det sig snabbt?

Men hoppar de över de 40 cm höga väggarna eller har du "klippt" ner det så att det är lätt för dem att gå in? Jag ska faktiskt testa att köpa en låda med högre kanter, tack för tipset! :)

älskadelukas
2015-10-06, 17:45

#9 Ja just det, hade glömt bort honom. Han är ju fenomenal. Tack för tipset!

Nu när du säger det så vet jag om att grannen ovanför oss mittemot har katt, kanske till och med två. Men detta problem började i den förra lägenheten, vi har bott i den nya i två år nu. Jag har tänkt ibland att Lukas kanske kan ha blivit traumatiserad från förra boendet med tanke på att det bodde en katthatande hund en trappa ner som ibland skällde i trappuppgången. Känns kanske lite för långt bort, men som sagt så är det väldigt lyhört där vi bor nu så jag tror det kan ha en bidragande faktor till problemet.

Detta problemet uppstod som en blixt från klar himmel och har sedan fortsatt..

OberonsMatte
2015-10-06, 18:49

#10 Jag respekterar Susannes kunskaper, men tycker ändå att man i det här fallet  bör titta lite närmare på hur Lukas och Mippys relation ser ut. En sak som direkt bryter mot det vanliga mönstret är att du skriver att Mippy (den yngre katten) tvättar Lukas (den som är äldst och var först på reviret). Att tvätta är till stor del ett dominansbeteende. Att Lukas fräser behöver inte vara ett sätt att säga ifrån, utan kan vara ett uttryck för rädsla. Fräsande signalerar nästan alltid mer rädsla än aggression/dominans. Att Mippy städar efter Lukas kan bero på att det är Mippys lådor och att han egentligen inte accepterar att Lukas använder dem.

Berätta gärna mer om hur de beter sig mot varandra i vardagen. Var de sover, var deras favoritplatser är, hur det ser ut vid matsituationen och hur de leker (vem börjar och på vilket sätt leker de)? Hur ser deras beteenden ut mot er?

Det vore jätteintressant om ni kunde låta Mippy bo på annat ställe ett tag för att se om Lukas toavanor påverkas av det. Bor ni stort skulle ni annars kanske kunna dela av reviret med ett kompostgaller i någon lämplig dörröppning, och på Lukas del (ej i hallen) ställa dit ett par nya lådor som bara är hans.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
älskadelukas
2015-10-06, 19:43

#10 Jag pratade nyss med uppfödarens man som är veterinär. Kom på att jag kunde ringa honom och gjorde det idag. Han sa exakt det du nu har skrivit och det känns så fruktansvärt mycket bättre nu. Det han även sa är just att han kanske inte trivs med Mippy utan helt enkelt vill vara en ensam katt.

Det du nyss beskrev.. Jag tappar hakan! Vilken kunskap du besitter, är så fruktansvärt glad att du skrev till mig. Tack!

När jag har testat allt detta så hoppas jag att det kommer att bli bättre. Om det inte blir bättre så berättade veterinären att han är ordförande för ett katthem som omplacerar katter och att det kommer att finnas någon som kan ta hand om Lukas. Han tycker inte att avlivning på något sätt är ett alternativ utan gav mig ett hopp att Lukas kan få det bra även om det inte skulle fungera i vårt hem. En stor sten har lättat från mitt hjärta som var i bitar igår och tidigare idag. Men som sagt så kommer jag göra allt i min makt för att Lukas ska stanna i min fina familj.

Tack återigen, jag kommer att fortsätta skriva inlägg om Lukas och förhoppningsvis ser framtiden betydligt ljusare ut än i dagsläget. :)

älskadelukas
2015-10-06, 19:44

#1 #8 #9 … Ock tack så hemskt mycket för era tips och råd, jag är så tacksam! :)

Linika
2015-10-07, 08:34

#11 Just dörrkissandet gick över på en gång när hon fick lådan framför dörren. Vi hade lite mer kisseriproblem som kom ifrån att lådorna kunde gå 1,5 - 2 dagar mellan rensningarna en period, och damen vill ha sina lådor mycket renare än så, speciellt vill hon inte kissa där hon bajsat. Hon gav sig då på kraffsvänliga textiler. Det var inte förän textilierna försvann och lådorna blev rena nog som resten av problemen försvann. Då gick det ganska snabbt, men hon har lätt för återfall. Hon har inte kissat utanför på över en månad nu i alla fall. Jag har båda varianterna av lådor. Båda används, men de med utskuren ingång används mycket mer än den utan.

OberonsMatte
2015-10-07, 09:13

#14 Roligt att uppfödarens man, veterinären, är inne på samma linje som jag när det gäller orsaken till Lukas lådproblem. Jag hoppas att vi är på rätt spår, för i så fall är det inte Lukas det är fel på utan bara relationen till en specifik kattkompis.

Skulle det vara så att omplacering är den bästa lösningen tror jag inte att det kommer bli svårt att hitta någon som vill erbjuda Lukas ett nytt hem. Han är fortfarande så pass ung att åldern inte är en belastning och Ragdoll är en väldigt eftertraktad och populär ras. Det skulle nog vara betydligt svårare att omplacera honom om han var en huskatt (orättvist men sant).

Sajtvärd Katter iFokus

new2ragdoll
2015-10-08, 06:07

Hoppas verkligen att det löser sig. 

Men jag ryser över veterinärens råd : 

"Nyss så ringde jag till Väsby veterinär för att få tips och råd angående detta och fick ett svar att det egentligen bara finns en utväg, avlivning."

wtf?

[Garntroll]
2015-10-08, 12:04

En fundering, Varför är det Lukas som ska flytta när problemet verkar vara Mippy? Eller har jag missat någonting här? Problemen började ju när Mippy flyttade in.

new2ragdoll
2015-10-08, 12:44

#19 Det är väl svårt att välja bort en kär pälsklädd familjemedlem men instinktivt skulle det kanske vara lättare att omplacera enligt "sist in" konceptet. Men å andra sidan, och lite OT kanske  - katter är ju väldigt flexibla och anpassningsbara jämfört med hundar, det är iaf min rätt så bestämda uppfattning efter att låtit en bekant ha hand om vår Nelson i nästan två veckor när vi var ute och reste. Nelson sken upp på riktigt endast när han fick komma tillbaka hem - han sprang omkring och verfierade att alla rum och utrymmen var igenkännliga och gav ifrån sig glädje-mjaus titt om tätt. Innan dess verkade han känna igen mig men han såg ut att trivas i den tillfälliga bostaden. Inga glädjemjaun eller dylikt när han fick syn på mig. :-D

När hon som tog hand om Nelson ville hälsa på oss och träffa honom igen ; Nelson kände inte igen henne. Men jag tror definitivt att han skulle känna igen henne i hennes bostadsmiljö. Alla katter är väl olika men detta säger väl en hel del tycker jag. 

Enligt min lilla erfarenhet verkar det främst vara omgivningen/miljön de vänjer sig och fäster vid och i detta sammanhang givetvis även husse och matte som råkar finnas i den.  

Har även erfarenhet av hur hundar är när ägarna lämnar över dem några dagar för passning som är en stor kontrast i hur de reagerar jämfört med katter. Hundar tar nog generellt en omplacering mycket hårt, blir deprimerade, saknar sina förra ägare osv (se t ex alla de youtube filmer där hundar t om vakar över ägarens grav) men katter sörjer mindre i detta avseende, eller så visar de helt enkelt inte sina känslor. Men utifrån deras observerbara beteendemönster tycker jag mig se denna skillnad. 

Jag tror inte att de sörjer speciellt länge! Katter är mer survivors än hundar och fattar direkt att de måste gilla läget ifall omständigheterna ändras tror jag.

Även om vi vet att Nelson och Samuel gillar oss (om vi tolkar deras signaler rätt, lol) så tror jag att exempelvis de skulle klara en ny ägare galant. Det som kanske tar längre tid är anpassning till den nya miljön.

Annons:
OberonsMatte
2015-10-08, 12:48

#19 Om det är relationen mellan Lukas och Mippy som inte funkar är omplacering den enklaste lösningen, och då spelar det egentligen ingen roll vilken av katterna som omplaceras. Att behöva skiljas från en katt är tungt, men katter grubblar inte på det förflutna utan lever i nuet. Att trivas "här och nu" är det väsentliga och det kan de göra minst lika bra hos någon annan (efter den första invänjningsfasen).

Är Mippy också en raskatt eller är han en huskatt? En raskatt är lättare att omplacera, så är Mippy en huskatt har Lukas större chans att hitta ett nytt och bra hem.

Sajtvärd Katter iFokus

älskadelukas
2015-10-09, 15:57

#21 Jag vill ju att Lukas ska ha det bra och jag tror faktiskt att han är en katt som trivs bäst ensam. Han har så himla snäll och vågar inte riktigt stå upp för sig själv, utan väldigt ödmjuk och mild.

Mippy är en huskatt. Jasså, jag visste inte att det är lättare att omplacera raskatter, varför då?

älskadelukas
2015-10-09, 15:59

#18 Ja, ellerhur. Så himla konstig människa. Hon sa också att hon har en utekatt och hon tyckte till och med att det är jobbigt när hennes katt kommer hem och det första den gör är att gå på lådan (?) Hon verkar inte vara en människa att ta råd ifrån när det gäller katter..

älskadelukas
2015-10-09, 16:04

#19 Ja du, det kan man fråga sig. Jag tror att Lukas skulle behöva komma till ett hem där det är lite lugnare, speciellt när det är så lyhört där vi bor just nu. Vi har redan flyttat en gång dels för att vi trodde att han skulle sluta upp med kissandet om han fick en större plats att vara på.

Det känns som att han är den perfekta pensionärskatten :) Men som sagt, behöver tänka över detta och så får vi se hur framtiden ser ut. Han upphörde med att kissa på golvet i två dagar, men när vi kom hem idag efter att ha varit borta i en halvtimme så var det kiss på golvet igen.. Det är ganska påfrestande och stressande.

OberonsMatte
2015-10-09, 18:51

#22 Anledningen till att det är svårare att omplacera en huskatt är för att tillgången på huskatter överstiger efterfrågan. Utbudet på raskatter regleras av efterfrågan på ett helt annat sätt och de är ofta väldigt efterfrågade även i vuxen ålder. Jag såg nyligen en ragdoll som hamnade på Stockholms katthem för omplacering och han bokades omgående. Jag förstår inte ens varför han tilläts att uppta en plats där, eftersom han varken var hemlös eller omhändertagen, men ägarna betalade kanske för den korta tid han behövde vistas där.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2015-10-09, 18:53

#24 Var kissade han och hur såg omständigheterna ut i hans tillvaro? Hade ni hunnit ändra något eller separera katterna?

Sajtvärd Katter iFokus

älskadelukas
2015-10-11, 19:30

#26 Min sambo var hemma hela dagen i fredags och vi har tänkt att bara separera dem på natten. Nu ska vi utöka att separera dem under dagarna också. Men eftersom att han var hemma under dagen så hade han möjlighet att hålla uppsyn över katterna, enligt honom var det fris och fröjd. Sedan skulle han ner och möta mig vid tåget och när vi kom hem så var det kiss på golvet. När han var borta hade han inte stängt in Lukas i vardagsrummet. Men det kan vara så att Mippy verkligen han tryckt ner Lukas så mycket att han inte har någon som helst självkänsla kvar. Märkte nu när jag skulle klappa honom att han nästa duckade och la sig ner och verkligen utstrålade osäkerhet. Lilla gubben, man blir så ledsen.

Nu har vi börjat hänga undan våra jackor i garderoberna iaf för att minsta nya lukter. Jag ska även dra lite tigerbalsam på listen under ytterdörren så att det kommer in samma lukt när man öppnar dörren, verkade fungera bra sist.

Annons:
Upp till toppen
Annons: